De harde waarheid... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bas de Hoop en Kristian Kamp - WaarBenJij.nu De harde waarheid... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bas de Hoop en Kristian Kamp - WaarBenJij.nu

De harde waarheid...

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas de Hoop en Kristian Kamp

11 Mei 2012 | Australië, Cairns

Hallo allemaal!

Inmiddels alweer een week geleden dat we iets van ons hebben laten horen, en er is veel veranderd. De dag na onze laatste reactie werden we weer door het Solar Power bedrijf gesmst, of we die dag misschien konden werken. Dit hebben we gedaan, maar die avond kregen we een sms dat het allemaal toch niet goed uitkwam en dat we dus weer zonder werk zaten, aargh….

We hebben in de dagen erna nog geprobeerd om aan werk te komen, heel internet afgestruind, hotels etc binnengelopen (incl het Hilton Hotel) om te vragen of ze nog werk hadden, maar het is allemaal op niets uitgedraaid. De situatie zag er niet erg goed uit: we wilden in eerste instantie 3 weken reizen en 4 weken werken, maar hadden inmiddels nog maar 3 weken in Australië over en nog steeds geen werk. Daarbij kwam dat vooral mijn geld wel echt op begon te raken. Daarom hebben we eigenlijk geen andere optie gehad dan ons reisschema aan te passen. Deze dagen hebben we een paar keer met onze ouders geskyped, met elkaar overlegd en de opties tegen elkaar afgewogen. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om eerder naar Zuidoost Azië te gaan en hier 5 weekend te blijven ipv 4; hier kunnen we geen werk vinden dus is het eigenlijk een beetje nutteloos om in Cairns zogezegd onze tijd “uit te zitten”, we komen nu ook eerder thuis waardoor we minder geld uitgeven en Azië is natuurlijk veeeelll goedkoper! Al met al betekent dat dus (agenda erbij!), dat we 13 mei (aankomende zondag) naar Bangkok zullen vertrekken en 15 juni in Bangkok op het vliegtuig terug naar Nederland zullen stappen.

Behalve alle tegenvallers die we in Cairns hebben gehad, vind ik het wel een chille en relaxte stad, ook heel anders dan bijvoorbeeld Sydney. Daar is de sfeer veel gehaaster, de stad veel drukker en alles helemaal volgebouwd. Daarnaast hebben we gehoord dat het daar nu echt kutweer is, terwijl hier lekker het zonnetje schijnt.
Wat ook opvalt is hoeveel Aboriginals er in en om Cairns leven. In de delen in Australië waar ik ben geweest, had ik ze tot nu toe eigenlijk nog nauwelijks gezien. Het is hier echt een minderheidsgroep, waarvan een deel ook voor overlast zorgt, vaak in verband met alcohol. Hierdoor hebben de mensen hier het niet zo erg op Aboriginals. Wat ik echter heb gehoord, is dat de (meeste) Aboriginals die in de stad leven uit hun stam zijn geschopt, wat kan komen door alcoholgebruik (dit is namelijk verboden in Aboriginalstammen), of omdat ze psychisch misschien niet helemaal 100 zijn, maar het zijn vaak dus wel verstotelingen. Daarnaast heb ik ook gehoord dat Aboriginals een specifiek gen missen, waardoor ze niet goed tegen alcohol kunnen en dit ook veel verslavender is voor hun. In ieder geval is het een groot maatschappelijk probleem.

Op dit moment hebben Kristian en ik een week gratis accommodatie kunnen regelen bij een hostel. In ruil daarvoor moeten we elk 2 keer van 23:00 tot 07:00 een soort nachtportier spelen; allemaal klusjes doen, eventueel mensen inchecken etc. Ik heb mijn 2 nachten er net opzitten (Kristian is op dit moment bezig met de zijne), en behalve een biologische klok die helemaal van slag is is het eigenlijk (verrassend) goed te doen!

Veel toeristische dingen doen we niet meer (low on budget, dan krijg je dat, want alle tours zijn verschrikkelijk duur), maar verder vermaken we ons eigenlijk prima! Ontmoeten veel leuke mensen, hangen een beetje rond en leven voor mijn gevoel nu ook wel echt een beetje het backpackersleven; dat van weinig geld en toch veel leuke dingen meemaken. HEERLIJK!

De volgende keer dat jullie van ons horen zitten we waarschijnlijk in Zuidoost-Azië, het volgende avontuur!

LATER!!!

• 10 Mei 2012 - 19:58

Rina:

Ja ja de realiteit. Harde wereld of niet ??
    Maar ja jullie laten je gelukkig niet kisten en zoals je zegt we beleven nog veel als echte backpackers.
    Blijf vooral genieten en vol goede moed blijf ik jullie leuke verhalen volgen.
    Groetjes vanuit een broeierig nat Lochem.
    Greettzzz van Rina en de rest van de Boomsmaatjes.

Oh ja volgende zijn de Keidagen hier, nou die missen jullie echt niet hoor.

• 10 Mei 2012 - 22:05

Werk Zoeken:

De eerste ervaring van echt alles er voor doen maar geen werk vinden. Dat komt omdat je geen vakman bent. Je kunt niet wat bieden waar een werkgever behoefte aan heeft. Daar speelt de korte termijn natuurlijk ook in mee, maar itt na jouw afstuderen in NL ben je nu ook bereid iedere werk aan te pakken.

Ik denk dat als je een kok met ervaring was of lasser of een aander soort vakman, je zo werk had gehad. Australie betaalt veel hogere lonen uit dan elders.

De belangrijke les die je nu met je lezers deelt, is dat een opleiding /training / ervaring bepaend is voor werk. In Spanje is nu de helft an de jeugd werkloos. Dat is waarschijnlijk de helft die een studie heeft gekozen waarbij de directe koppeling met geld opbrengen ontbreekt of elke opleiding ontbreekt. Het trieste is dat het waarschijnlijk een soort van verloren generatie wordt. De aanpakkers gaan natuurlijk emigreren naar het land waar ze wel werk vinden en pakken daar lager gekwalificeerd werk aan wat ook geen prettige ervaring zal zijn. Qua taal staan ze op achterstand.

In deze beroerde tijd in Europa heb je het voorrecht dat je die de komende tijd kunt uitzitten in de studiebanken. je hoeft geen carriere te starten.

Ik zou mij goed erdiepen in WELKE LOOPBAAN je straks kunt STARTEN met WELKE STUDIE in plaats van te kijken welke studie je leuk vindt. Je zit er de rest van je leven mee opgescheept. Niet dat je uitsluitend een tot werk vindende studie gaat doen of je dat nu leuk vind of niet... Maar dat je het mee laat wegen!

Complimenten met de volharding bij het zoeken van werk en de juiste beslissing de tijd niet uit te zitten.

Jan Beltman
    (Ben volgende week in Brisbane)

• 13 Mei 2012 - 19:48

Marjo:

Ik ben benieuwd wat jullie van Azie vinden! Goede reis en een mooie tijd daar!

• 14 Mei 2012 - 04:22

Marian:

Ja, dat was een lastige beslissing, maar jullie hebben het goed gedaan jongens! En wat fijn dat je daarna toch hebt kunnen genieten. Wederom een leerzame ervaring.
    Wij gaan deze week de keidagen in en ik hoop dat jullie zullen genieten in Azië.
    En ik verheug me nu al op jullie thuiskomst over 1 maand...

• 15 Mei 2012 - 12:24

Willy Van Der Wal:

Je hebt heel wat auto's gewassen en gras gemaait hier, is dat daar geen optie? Grapje! Ik ontmoette je moeder, vandaar dat ik op deze site ben terecht gekomen. Ik vind het leuk de verslagen te lezen van jullie reis. Jammer dat het werken/geld verdienen niet zo is gelukt, maar zoals je zelf ook al zegt: dit is toch ook een onderdeel van het reizen met je rugzakje. We wensen je nog heel veel plezier, geniet van alles wat je ziet en mee maakt. Deze herinneringen neem je een leven lang mee.
    Groeten van ons allemaal hier in een koud, nat, winderig Laren.