Werk gevonden? - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bas de Hoop en Kristian Kamp - WaarBenJij.nu Werk gevonden? - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bas de Hoop en Kristian Kamp - WaarBenJij.nu

Werk gevonden?

Door: Kristian

Blijf op de hoogte en volg Bas de Hoop en Kristian Kamp

29 April 2012 | Australië, Cairns

Hallo allemaal!

Inmiddels zijn we bij de laatste stop van onze reis door Australie: Cairns.

Na Agnes Water zijn we dus (met een bustocht van 24 uur!:S) doorgereisd naar Airlie Beach. Hier kwamen we aan op een donderdag en dus hadden we nog 2 vrije dagen voordat onze 2 daagse zeiltocht in de Whitsundays vertrok op zondag. Deze dagen hebben we lekker gechilld.

Zwemmen in de zee gaat vanaf dit punt helaas niet meer behalve met een zogenaamde Stinger Suit. Dit omdat we in het jellyfish seizoen zitten en sommige van deze kwallen kunnen nogal gevaarlijk zijn. Met zo’n Stinger Suit (eigenlijk gewoon een soort wetsuit) is vrijwel je hele lichaam beschermt voor deze steken, zie je er sexy uit en kan je dus wel vrolijk zwemmen.
Gelukkig heeft Airlie Beach nog een prachtige oplossing en dat is de zogenaamde Lagoon. Gewoon een heel groot openlucht gratis zwembad, en hier hebben we dan ook de meeste tijd doorgebracht.
Zondag was het dan eindelijk zover! Om een uurtje of 2 ging het zeilschip richting open water. Met een stuk of 25 man en 3 bemanning zaten we op de Habibi, een redelijke zeilboot.
De zondag zelf hebben we niet veel anders gedaan dan varen en elkaar een beetje leren kennen. ’s Avonds was er wel een heerlijke uitgebreide barbeque.

Maandag was dan ook veruit de beste dag. Om half 7 ging de wekker en na een heerlijk ontbijt gingen we met de rubberboot het strand op om Whitehaven Beach en Hill Inlet te bekijken. Dit is de plek waar alle foto’s van de Whitsundays gemaakt worden en dus heel erg mooi. (zeker het googlen waard;) )Het zand is super wit en na we gehoord hebben bestaat het voor 99% uit silica (toch geen silliconen:D) en het verhaal gaat dat NASA dit zand heeft gebruikt voor de Hubble-telescoop.
Vervolgens gingen we weer een stukje varen om bij het 1e snorkelpunt aan te komen. Zelf had ik nog nooit gesnorkeld en om dit dan voor het eerst op het Great Barrier Reef te doen is natuurlijk geweldig. Zoiets moois en aparts heb ik zelden gezien!
We gingen vanaf de boot in het water en daar zie je al gelijk de mooiste vissen. Omdat het hier ook nog aardig diep was zaten hier ook grote vissen, tot wel een meter lang. Als er dan brood vlak voor je duikbril word gegooid en zo’n meterlange vis dat ervoor weghapt dan schrik je in het begin wel even;) Genietend van de prachtige vissen zwem je dan langzaam naar het strand waar je het eerste koraal ontdekt. Van veraf begint het als een schim en naarmate je dichterbij komt word het steeds scherper totdat uiteindelijk echt je mond openvalt! Allemaal aparte planten, rotsen, bloemen, organismen, of hoe je dat ook noemt, zo kleurrijk en gewoon overal waar je kijkt zie je de mooiste vissen. Van kleine finding nemo’s tot 20cm lange vissen in de kleuren van de regenboog en kleine haaien van een meter lang. Dit was echt ongelooflijk!
Ook de 2e snorkelplek was weer net zo mooi als de eerste en je krijgt er gewoon echt geen genoeg van, als we niet weg moesten lag ik nu nog in het water.
De avond werd gevuld met een mooi feestje, en als de Engels mannen de drankspellen gaan verzinnen kun je je wel voorstellen hoe dat feestje afliep….

Toen was het helaas alweer de laatste dag en na nog een laatste keer snorkelen en verbazen over hoe prachtig het hier wel niet is zette de boot alweer koers naar de haven.

Bij deze even een dankbetuiging aan de Greyhound aangezien onze bus naar Mission Beach om half 3 ’s nachts ging… Als je voor die avond dan geen accommodatie hebt geboekt is er in feite maar 1 ding dat je tot die tijd kan doen… Mooi vrolijk stapten we dan ook de bus in waar de moeheid van de afgelopen 3 dagen wel begon op te spelen. Heel fijn is het dan als je in plaats van een bed een bus stoeltje hebt:D

De volgende ochtend kwamen we in Mission Beach aan. Na een stuk of 15 working hostels en 2mango-farms in de omgeving van Bowen en Townsville gebeld te hebben zonder positieve reacties hoopten we in Mission Beach meer geluk te hebben. Hier hebben we weer een stuk of 10 working hostels en 2 mango-farms gebeld in Cardwell, Tully, Innisfail, Atherton en Ayr. U kunt het misschien al raden…. Helaas.

Dus ging de volgende ochtend de bus verder naar Cairns waar we donderdag aankwamen. Qua hostel hadden we het niet beter kunnen treffen: Een super mooi zwembad, gratis luxe ontbijt en soms ook gratis avondeten allemaal voor 13 dollar per nacht:D Het enige mindere is dat het 2km van het centrum ligt, maar met al het fastfood dat we eten kan een beetje lichaamsbeweging ook geen kwaad.

De vrijdag zijn we weer druk bezig geweest met werk vinden en hebben we een stuk of 10 reacties op advertenties gemaild en er ongeveer even veel gebeld. Bij 1 advertentie kwamen we wonder boven wonder verder dan het gebruikelijke ‘’nee, sorry’’

Diezelfde dag nog hebben we de persoon van de advertentie ontmoet en hij vertelde ons wat de baan inhield:
Wij gaan langs de deuren in een wijk en vragen mensen of ze geïnteresseerd zijn in Solar Power. Zijn ze dit dan moeten we zorgen dat ze een afspraak maken met een expert die hen er meer over gaat vertellen want voor elke afspraak die wij boeken krijgen we 50 dollar. Mochten deze mensen na deze afspraak er ook nog eens voor kiezen om daadwerkelijk zonnepanelen te kopen, krijgen we nog eens 50 dollar. Hoeveel je dus op een dag verdiend kan heel erg variëren, van 0 dollar tot 500 dollar.
Degene met wie dus een praatje hadden gemaakt (=een verkoper dus moet met een korrel zout worden genomen) zei dat gemiddeld op een dag 8 tot 10 mensen een afspraak willen maken en 6-8 die afspraak ook echt nakomen (=7x50 dollar = 350 dollar:D) Van deze mensen kopen er gemiddeld 2 het ook echt (=2x50 dollar = 100 dollar) In dit geval zou je dus 450 dollar op een dag kunnen verdienen maar ons gezonde verstand zegt dat dit zeer onwaarschijnlijk is…

Maar omdat we toch niks te verliezen hebben gaan we het maandag proberen, en ook al maken we maar 2 afspraken op een dag is dat toch 100 dollar, wat best lekker is.

We zullen het maandag dus wel zien, en als het kan zullen we jullie op de hoogte houden;)

Groeten!

• 29 April 2012 - 08:06

Jan Beltman:

Prachtig verhaal! Goed dat je door blijft zetten bij zoeken baan.

Die Solar is leuke ervaring. Verzin maar vast 5 redenen om die afspraak te maken voor een persoon. Ga samen ook maar vast oefenen op elkaar.

Als je samen gaat aanbellen is dat beter voor elkaars zelfvertrouwen, maar ook wat intimiderend voor de prospect. Dus in het begin kun je wellicht een persoon laten aanbellen en doet de ander een andere deur, uit het directe zicht. Kun je direct daarna ervaringen uitwisselen en zo ga je verder.

Solar lijkt mij ideaal in een zonnig gebied en goed voor milieu!

Sterkte,

Jan

• 29 April 2012 - 13:55

Marjo:

Prachtig die foto's! Dat was wel heel erg genieten!
    Succes met jullie verkooppraatje. Ben benieuwd hoeveel mensen jullie zover krijgen.
    Groetjes van ons uit Middelharnis

• 29 April 2012 - 14:38

Yvar:

Geweldig om dat zo te horen! ik weet vast wel een goede tip zodat je die mensen over kan halen. Zeg dat ze er een kusje voor terug krijgen, dan zullen ze het vast wel doen! ;)

Fijne koninginnedag mannen!

• 29 April 2012 - 17:20

Jan:

Leuk verslag wederom. Kris, Henk heeft wederom mijn lekkere biertjes (Duvel, Affligem etc.) opgedronken, ik ben jarig vandaag (bedankt voor alle felicitaties). Nu heb ik alleen nog maar wat Grolschjes over. We hebben samen met Opa en Oma naar Twente - Ajax gekeken. Mooie wedstrijd, uitslag echter niet om vrolijk van te worden (1-2). Wat betreft jullie baantje zou ik gaan voor een win-win-win situatie. Je bied de mensen een gratis BBQ aan of gewoon 20 dollar. Het enige dat ze hiervoor hoeven te doen is een afspraak maken om zich te laten informeren betreffende Solar Power. De 20 dollar krijgen ze nadat ze de afspraak ook werkelijk zijn nagekomen. Op deze manier moeten jullie veel meer dan 10 afspraken op een dag kunnen maken. Iedereen wil toch wel op zo'n makkelijke manier 20 dollar verdienen. Aan mij maak je vervolgens 5 dollar per afspraak over voor dit advies. Jongens, heel veel succes en vooral plezier gewenst !

• 30 April 2012 - 00:37

Bas De Hoop En Kristian Kamp :

Hee!

Jan, Gefeliciteerd! Moet je maar snel weer een keer naar pap toegaan, die heeft altijd nog een hele voorraad speciaalbier in de koelkast in de garage;)

Allemaal heel erg bedankt voor de (goede) tips (die van die 5 dollar per afspraak overmaken is een wat slechtere, en dat van het kusje is afhankelijk van degene die opendoet, maar goed..:D )

Helaas gaat het toch niet door.... AAARRRGGHHH.....

Gisteren hebben ze blijkbaar eens de stoelen van een auto geteld en zijn ze erachter gekomen dat wij er niet meer bij in passen.... Met andere woorden, op het moment kunnen ze ons niet gebruiken maar zodra er mensen weggaan of ze nog meer mensen vinden om een 2e auto te vullen zijn wij de eerste die ze bellen, zucht...

Vandaag dus maar weer druk verder zoeken maar ook niet vergeten koninginnedag te vieren:D

Groeten!

• 10 Mei 2012 - 15:18

Femke:

Hoi!

Helaas had ik jullie de afgelopen tijd niet meer gevolgd ivm drukte. Maar als ik dit verslag weer lees word ik stiekem toch wel wat jarloers! Het klinkt ontzettend gaaf en de foto's zijn ook vet mooi! Werk vinden komt ook vast nog wel goed..

Hoe lang blijven jullie eigenlijk nog weg?

xx Femke