Azië - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas de Hoop en Kristian Kamp - WaarBenJij.nu Azië - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas de Hoop en Kristian Kamp - WaarBenJij.nu

Azië

Door: Kristian

Blijf op de hoogte en volg Bas de Hoop en Kristian Kamp

16 Mei 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Stinkende lucht, ontzettend benauwd, veel te heet, zwervers onder elke brug, afval ernaast, en krotten van huisjes op nog geen halve meter afstand van het spoor: We tuffen heerlijk met de trein uit het gekkenhuis Bangkok.

Toch is het wel een heel leuke en mooie plaats. Nadat we zondag waren aangekomen hebben we maandag eerst het visum voor Vietnam geregeld en zijn we ’s avonds naar Kho San Road gegaan. Dit is een hele gezellige straat met allemaal kraampjes en barretjes.

Maar voordat we hier goedkope biertjes hebben gedronken zijn we allereerst helemaal naar boven gegaan in de Lebua State Tower. Na door 3 dames naar de lift te zijn gewezen en vervolgens door 3 dames bovenaan naar onze loungebank te zijn gewezen, aanschouwden we onder het genot van een hapje en een drankje (in dit geval 1 ivm met de prijs)het prachtige uitzicht over Bangkok. De cocktail die we bestelden, de hangovertini, verraad misschien al een beetje waarom we zo graag hier naar toe wilden: Hier zijn namelijk scenes van de Hangover part 2 gefilmd!! Om wat specifieker te zijn hebben wij op precies dezelfde plek gestaan waar het beginshot is als Phill z’n vrouw belt en waar die helikopter omhoog komt om die kleine chinees op te pakken:D De lezertjes boven de 40 hebben waarschijnlijk geen idee waar dit over gaat, maar de rest kan het zich waarschijnlijk beter voorstellen, Supertof!

Dinsdag hebben we het keizerlijk paleis, de tempel van de liggende Buddha en nog een Pagoda gezien. Het is echt allemaal immens groot en heel veel is van goud. En dit in een land waar de mensen nauwelijks te eten hebben…

Vanmorgen vroeg met de trein vertrokken. Een 3e klas kaartje is ook echt wat je je voorstelt bij 3e klas: Houten bankjes, geen ramen en een hoop kabaal. Gelukkig duurde de reis maar 6 uur…. Maar goed, wat verwacht je dan voor iets meer dan 1 euro:P

Toen we eenmaal uit Bangkok waren was het wel een heerlijk verschil: Schone lucht, prachtig uitzicht over het platteland en een aangenaam temperatuurtje . We reden rustig naar AranyaPhrapet, de grensovergang met Cambodja en na een ritje met de tuk-tuk kwamen we bij het ontzettend corrupte, smerige, stinkende, oplichterige grensovergang stadje PoiPet. Hier hebben we eerst 200 Baht per persoon aan corrupte politiemensen moeten betalen voordat we Cambodja in konden. Vervolgens hebben we een taxi gedeeld naar Siem Reap wat nog eens 2 uur duurde. Uitgeput als we waren na een hele dag reizen is het dan wel fijn om voor 4 euro/nacht een eigen kamer met tv en badkamer te hebben. We zullen hier dan ook 3 nachten verblijven.
Morgen gaan we al om 5 uur ’s ochtends weg om Angkor Wat en een boel andere tempels voor zonsopgang te zien want dit moet nog mooier zijn.

Met de valuta word het ook steeds gekker, voor 1 euro had je in Australie ongeveer 1,20 dollar. In Thailand hadden we voor 1 euro ongeveer 40 Baht, nu in Cambodja hebben we voor 1 euro zo’n 4.000 Riel en straks in Vietnam hebben we voor 1 euro zo’n 24.000 Dong. Liep vandaag dan ook ff met een kwart miljoen op zak, heb me nog nooit zo rijk gevoeld:P Nadeel is wel dat je portemonnee niet meer dicht kan aangezien het grootste biljet 5000 is. Voor de snelle rekenaars zijn dit dus 50 biljetten. Straks in Vietnam word het dus helemaal feest, het oud papier is dan bijna meer waard als het geld zelf.

Al met al vind ik Azie toch een stuk leuker dan ik dacht toen we aan deze reis begonnen. Waar je in Nieuw-Zeeland en Australie toch wel doet wat elke toerist doet en dus ook heel veel toeristen tegenkomt, is dit wel meer het echte avontuur. Met zo’n trein tuffen door het platteland, met een tuk-tuk racen door een drukke stad, elke keer zoeken naar voedsel wat er eetbaar uitziet en nog veel meer, het heeft toch echt wel wat!

Groeten!

• 16 Mei 2012 - 16:19

Yvar:

Geweldig om te lezen dit! Vooral dat je op de plek bent geweest van die Hangover scene!WOOHOO. Vanavond hebben we de Nacht van Lochem. We zullen een biertje op jullie drinken!
    Ps. Eigenlijk moet je een foto maken van die ''kwart miljoen''

• 16 Mei 2012 - 16:39

Rina:

Hey jongens,
    Wat een leuk verhaal zeg. En dat uitzicht met die cocktail,marvelous !
    Wat tegenstrijdig zo'n arm land en zoveel goud wat er blinkt.
    Heb het fijn en vooral genieten jongens, want het is aftellen geblazen .

groetjes Rina en Tjeerd en Freya en Myrthe, nou ja Yvar heeft al gereageerd.
    Dikke doejjj

• 16 Mei 2012 - 17:56

Babs:

Tjonge wat een verschil inderdaad, je ziet het meteen aan de foto's. Maar dit is inderdaad wel lekker backpacken. Geniet ervan de laatste tijd nog. Al vinden ze hier het niet erg dat je eerder terug komt, want dan kon je nog wel even mee op zomerkamp. Lekker na chillen van een wereldreis op een dun matje in een lekker broeierige tent.

Veel plezier samen nog
    Babs

• 19 Mei 2012 - 20:37

Véronique:

Mooi hoor al jullie verhalen en Foto's!! Jemig wat een ervaring in je rugzak nog heel veel plezier gewenst. Lochemse buurtjes Véronique Marc Jara Siebe

• 24 Mei 2012 - 07:14

Gerda En Aris:

Hoi, wat een verhalen weer. Vandaag is het 24 mei en volgens mij is Kristian jarig. Van Harte Gefeliciteerd van ons allemaal hier vanuit een warm (tropisch) Laren.
    Heel veel plezier nog daar en tot juni want het einde van jullie reis komt nu toch echt dichterbij.
    Geniet nog en de groeten van ons.

• 24 Mei 2012 - 11:59

Familie Spenkelink:

Kristian,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    nog vele jaren en
    nog vele mooie reizen toegewenst!

Michel, Ingrid, Laura, Joost en Mart vanuit Hengelo

• 24 Mei 2012 - 14:26

Kristian:

Hee,

Bedankt! was inderdaad mn verjaardag ja, hebben vandaag een mooie tour over de mekong-delta gemaakt en we maken er een mooie avond van;)

Groeten!